Lihat Aku

Usah singgah
kalau hanya akan menerima setengah-setengah
aku bukan dilahirkan dengan 'palette' yang berjuta warna
cuma hitam putih yang aku punya.

Ada hari aku seakan punya sayap selebar tujuh kaki
mencuba merawat, melindungi semua yang disayangi

Ada hari aku menghunus belati ke jantung sendiri
menghiris urat nadi
dan persetankan segala kebaikan manusiawi.

Aku boleh jadi sejahat-jahat manusia
bila sisi gelap, aku memenuhi segala ruang.

Aku juga boleh jadi pemaaf jiwa-jiwa celaka yang pernah membuat onar
meski kesan merah biru masih ada ditempat yang sama.

Tidak aku berharap kau akan bertahan dengan kegilaan ini

Bukan aku merayu, melutut serta menyembah kaki meminta engkau mengerti

Jauh sekali melambai agar kau memandang ke arah sini

Tapi jika kau lihat aku
tinggalkan aku bila aku mampu berlari mengejar matahari
temani aku disaat aku mengunci diri di dunia sepi
dan menutup pintu hati

Dan jika kau benar melihat aku
jangan biar aku berhenti menari
meski basah lencun segala urat benang yang membalut tubuh ini.

_Luahan jiwa yang tengah gabra
050114
23:57 pm