Emak sayang.

Bagai nak tercabut jantung dari jasad bila emak tak ingat anaknya. Aku dah rasa. Perit. Hati macam disiat siat. Seakan ada orang toreh hati aku ni, sampai terpancut pancut darah. Hiperbola sangat. Aku ingat lagi tarikh tu, bagai tarikh keramat bagi aku 5 November 2014 jam 8.33 a.m. Bayangkan, mak kita dah tak ingat siapa kita, siapa dia? Apa yang kita rasa? Sedih awak sedih. Bukan jadi pelupa je, kaki mak bengkak teruk, mak jadi pendiam. Hampir setiap hari aku menangis kenangkan mak. Aku tak pernah berjauhan dengan mak. Aku jaga mak dah lima tahun, mak sikitpun tak kenal aku. Mula lah aku tanya Tuhan, kenapa bagi ujian macam ni kat aku? Kenapa semua terletak kat bahu aku? Tuhan tak sayang aku ke? Macam macam persoalan. Aku ingat mak, aku ingat Allah. Terus motivasi diri, Allah bagi ujian ni sebab Allah tahu aku boleh terima ujian ni walau susah macam mana sekalipun. Aku terima Ya Rabb. Aku ingat lagi waktu mak lupa aku siapa, muka mak resah macam cari seseorang. Pandang aku, lepas tu mak berkerut. Terus aku tanya "kenapa mak pandang nurul macam tu?" mak jawab "siapa nurul?". Allahu, luluhnya hati aku. Menangis kat sebelah mak jugak. Abah kat sebelah pun dah menangis. Emak terus diam, masa mak jadi pelupa tu mak jadi kuat tidur, pendiam, taklalu makan. Semua jadi berbeza, tak macam selalu. Dulu mak ceria, sangat! Sekarang tak. Aku redha. Aku cari penawar, akulah penawarnya yang sebenar. Hari-hari aku jadi doktor jadi jadian tanya soalan kat emak, alhamdulillah respon mak memang superb. Makin lama mak jawab dah boleh terima akal, kadang mak merepek. Orang dah lama pergi mak ingat, orang yang depan mata mak langsung tak ingat, contohnya aku lah. Tapi alhamdulillah, sekarang dah okay. Kaki mak yang bengkak tu pun dah surut. Bila aku ingat semua tu, mesti menangis. Takpernah pernah jadi macam tu kan, siapa yang nak? Semua orang tak nak kan, aku harap untuk yang terakhir mak jadi macam tu. Bukan tak larat nak layan dia ingat satu persatu tapi kesian, sebak. Dah lah yang jadi tu mak kita. Bagi tahun 2015 ni, aku doakan akan datang sinar baru untuk family, kesihatan yang sihat, rezeki yang berpanjangan dan kedatangan orang baru. Eh! Main main je hehe.

Untuk mak,

Adik dah buat yang terbaik untuk mak. Adik tak nak bagi harapan yang tinggi untuk mak berjalan macam 12 tahun yang dulu. Adik cuma nak mak sihat. Mak percayalah kat adik yang adik boleh jaga sampai adik dah takde kat dunia ni. Ni janji adik. Janji adik dengan Mak dan Allah. Mak doakan adik panjang umur untuk jaga mak. Takde siapa yang mampu jaga mak selain adik sorang. Adik janji. Akhir kata, adik sayang mak dan sayang abah jugak! Keduanya nyawa adik. Lots of love ♥