Mimpi

Mimpi aku jauh. Terlalu jauh untuk aku tamatkan. Seperti ia tidak akan pernah berakhir selagi jasad aku masih dikandung badan. Selagi ada malam-malam yang aku lenakan.

Mimpi aku jua dekat. Terlalu dekat untuk aku sekat. Menyesakkan ruang-ruang malam yang sedikit. Menggasak lena aku yang sememangnya makin sempit.

Mimpi aku itu adalah teman yang paling setia. Bila gelap mulai menghinggap. Dipegang watak protagonis yang membawa cahaya.

Mimpi aku itu jua adalah teman yang dapat membebas sesuka hatinya. Dipakaikan watak antagonis yang membawa lara.

Dari mimpi-mimpi yang infiniti. Satu telah aku tawan. Menjadikannya hidup di dunia kenyataan. Sebuah mimpi yang akan aku banggakan hingga malam-malam aku menghilang, yang dapat aku kongsikan pada insan-insan bernama kawan.

Tuhan
Terima kasih untuk mimpi-mimpi tadi.

010114
Kamar comel dari keringat abah.